Rabu, November 10, 2010

PENUKARAN PANJI-PANJI 1 MELAYU DAN 8 MELAYU

Panji-panji rejimen
Oleh SYUKRI SHAARI





Dua pegawai pembawa panji-panji diiringi empat anggota berpangkat sarjan daripada Rejimen Tentera Darat mengarak panji-panji pada Istiadat Perarakan Panji-panji Rejimen Batalion Pertama (kiri) dan Batalion Kelapan RAMD sempena majlis penukaran panji-panji di Kem Sungai Besi, Kuala Lumpur.
TANGGAL 2 November 2010 menjadi tarikh keramat bagi Batalion 1 dan 8 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) apabila Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berkenan menyempurnakan Istiadat Pertukaran Panji-panji Rejimen bagi kedua-dua batalion itu.
Ia merupakan detik bersejarah bukan sahaja kepada RAMD tetapi juga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana kali pertama istiadat seperti itu menggabungkan dua ketumbukan tentera.
Istiadat pertukaran itu menandakan sudah tiba masanya panji-panji lama bagi kedua-dua batalion itu disemadikan, bersama pelbagai kenangan yang tidak dapat dilupakan oleh anggota pasukan tersebut dan memulakan semangat serta perjuangan baru.
Panji-panji menjadi simbol kekuatan, semangat juang, inspirasi serta kebanggaan kepada RAMD terutamanya semasa menjalankan tugas sama ada di dalam mahupun luar negara.
Acara yang penuh adat istiadat itu diadakan di Dataran Panglima Darat, Kem Sungai Besi, Kuala Lumpur dengan dihadiri 350 anggota Batalion 1 dan 8 RAMD bagi menjadi saksi permulaan era baru Panji-panji Rejimen bagi batalion tersebut seiring dengan perubahan persekitaran ketenteraan masa kini....BACA SETERSUNYA

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails